با تب کودکان چه باید کرد؟ کاهش تب کودکان

تب و تشنج در کودکان,علت تب کردن کودک,کاهش تب کودکان,تب کودکان,تب نوزاد,پایین آوردن تب کودک,دانستنی تب کودکان,تب بری کودک,پایین آوردن تب نوزاد,با تب کودکان چه باید کرد؟ ,بالا بودن تب کودک,تب کودکان چیست,تب کودک

با تب کودکان چه باید کرد؟ کاهش تب کودکان

اگر کوچک‌تر از شش ماه است. . .تب در کودکان زیر شش ماه غیرعادی است و ممکن است نشانه یک بیماری خطرناک باشد. پس تا دیر نشده او را به اورژانس یکی از بیمارستان‌های کودکان برسانید و علت تب را با کمک متخصصان بررسی کنید. البته تا رسیدن به بیمارستان می‌توانید از اقدام‌های رایج برای پایین آوردن تب کمک بگیرید اما به‌خاطر هر تلاشی برای کم کردن دمای بدن او نباید رساندنش به بیمارستان یا مطب پزشک را به تاخیر بیندازید.هیچ‌وقت خودسرانه به نوزادتان دارو ندهید. در سه ماه اول تولد، تب می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناکی باشد. پس در ماه اول هرگز تب فرزندتان را با دارو تسکین ندهید چراکه ممکن است دچار نقص سیستم ایمنی یا عفونت‌های مهلکی شده باشد که جانش را تهدید کند. اگر فرزند یک تا سه ماهه شما تب کرد، هیچ وقتی را تلف نکنید و به محض فهمیدن این موضوع راهی بیمارستان کودکان شوید.

تب و تشنج در کودکان,علت تب کردن کودک,کاهش تب کودکان,تب کودکان,تب نوزاد,پایین آوردن تب کودک,دانستنی تب کودکان,تب بری کودک,پایین آوردن تب نوزاد,با تب کودکان چه باید کرد؟  ,بالا بودن تب کودک,

 

با تب کودکان چه باید کرد؟

 

بی‌حال است و به هیچ‌کدام از جغجغه‌های دوست‌داشتنی‌اش نگاه نمی‌کند. توی بغل‌تان بی‌صدا افتاده و گاهی ناله می‌کند. بی‌رمق است و بدنش از همیشه گرم‌تر. هرچه منتظر می‌مانید اوضاع بهتر نمی‌شود و به تلاش‌های‌تان برای برگرداندن حوصله از دست رفته‌اش هم توجهی نمی‌کند. اگر شیرخوار شما، چنین نشانه‌هایی را بروز می‌دهد یا اینکه گرمای بدنش با جیغ‌های آرام‌نشدنی همراه می‌شود در ادامه این مطلب با ما باشید.در این دانشنامه همه چیزهایی که لازم است در مورد روزهای تب‌دار بودن فرزندتان بدانید را با شما در میان خواهیم گذاشت؛ روزهایی که گاهی زود می‌گذرند و گاهی به‌خاطر یک سهل‌انگاری یا اشتباه کوچک، عوارضی تحمل‌ناپذیر را بر سلامت کوچولوی شما باقی می‌گذارند.

 

 

اگر کوچک‌تر از شش ماه است. . .
تب در کودکان زیر شش ماه غیرعادی است و ممکن است نشانه یک بیماری خطرناک باشد. پس تا دیر نشده او را به اورژانس یکی از بیمارستان‌های کودکان برسانید و علت تب را با کمک متخصصان بررسی کنید. البته تا رسیدن به بیمارستان می‌توانید از اقدام‌های رایج برای پایین آوردن تب کمک بگیرید اما به‌خاطر هر تلاشی برای کم کردن دمای بدن او نباید رساندنش به بیمارستان یا مطب پزشک را به تاخیر بیندازید.هیچ‌وقت خودسرانه به نوزادتان دارو ندهید. در سه ماه اول تولد، تب می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناکی باشد. پس در ماه اول هرگز تب فرزندتان را با دارو تسکین ندهید چراکه ممکن است دچار نقص سیستم ایمنی یا عفونت‌های مهلکی شده باشد که جانش را تهدید کند. اگر فرزند یک تا سه ماهه شما تب کرد، هیچ وقتی را تلف نکنید و به محض فهمیدن این موضوع راهی بیمارستان کودکان شوید.

 

 

اگر بزرگ‌تر از شش ماه است. . .
برای بررسی دلیل تب کودکان، اولین چیزی که باید نسبت به وجودش حساس باشید، ظهور جوش روی پوست کودک‌تان است. اگر تب شیرخوار شما با جوش‌های بدنی همراه نیست به وجود این ۹ نشانه حساس باشید تا دلیل گرم شدن بدنش را پیدا کنید:

 

 

 نشانه شماره ۱
واکسن زده؟
تب در برخی موارد یک واکنش دفاعی است که بدن پس از تزریق واکسن نشان می‌دهد. البته تب ناشی از واکسن بسیار شدید و طولانی‌مدت نیست و در صورتی که فرزندتان به‌شدت و برای مدت طولانی تب کرد باید وجود دلایل دیگر را بررسی کنید.

 

 

 نشانه شماره ۲
گوشش عفونت کرده؟
ممکن است او به التهاب گوش میانی دچار شده باشد. در چنین شرایطی فرزندتان گریه می‌کند و دست‌هایش را به سمت گوشش می‌برد و شب‌ها هم با گریه‌های شدید و بی‌قراری خواب را از شما می‌گیرد. تب همیشه به‌خاطر ابتلا به یک ویروس ایجاد نمی‌شود؛ گاهی وجود باکتری یا عفونتی در بدن می‌تواند دلیل تب‌دار شدن فرزندتان باشد. در این شرایط منتظر ماندن برای محو شدن نشانه‌های بیماری کمکی به شما نخواهد کرد چراکه باکتری‌ها با گذشت زمان مجال بیشتری برای قدرت گرفتن پیدا خواهند کرد.

 

 

 نشانه شماره ۳
سرفه می‌کند؟
در صورتی که نشانه‌های گفته شده را ندارد و سرعت تنفس‌اش هم عادی است، ممکن است سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا سرخک سراغش آمده باشد. در چنین شرایطی تب او با سرفه و آب‌ریزش بینی همراه خواهد بود. اگر دمای بدنش چندان بالا نرفت یا شاهد بهبود علائم بودید، می‌توانید در خانه از فرزندتان مراقبت کنید اما در صورتی که بهبود در این نشانه‌ها ظرف ۴۸ ساعت حاصل نشد یا اینکه تب فرزندتان با مشکلات تنفسی یا جوش همراه شد، باید فورا سراغ متخصص بروید.

 

 

 

 نشانه شماره ۴
استفراغ می‌کند؟
اگر تنفس فرزندتان عادی بود و نشانه شماره یک را نداشت و سرفه و آب‌ریزش بینی هم نداشت، باید احتمال سرخ‌جوش شیرخواران یا مننژیت را بررسی کنید. چنین احتمالی با مشاهده استفراغ بدون اسهال، خواب‌آلودگی غیرعادی یا بدخلقی غیرعادی که با تب در فرزند شما همراه شده، تقویت خواهد شد و باید فورا توسط متخصص شرایط فرزندتان بررسی شود.

 

 

 نشانه شماره ۵
اسهال شده؟
اگر نشانه‌های شماره ۲ و ۳ و ۴ را در کودک‌تان ندیدید اما همچنان شاهد تب او بودید، بررسی کنید آیا دچار استفراغ همراه با اسهال شده یا نه. اگر استفراغ همراه با اسهال او بیشتر از چهار ساعت ادامه پیدا کرد حتما به متخصص مراجعه کنید.

 

 

 نشانه شماره ۶
غذا را قورت نمی‌دهد؟
اگر پنج نشانه گفته شده را نداشت اما در عین تب داشتن از خوردن غذاهای جامد خودداری می‌کرد، ابتلایش به یک بیماری عفونی گلو مثل مشکلات التهاب لوزه یا بیماری التهابی دهان مثل التهاب لثه را بررسی کنید. این مشکلات بلع غذا برای فرزندتان را سخت می‌کنند و معمولا با تب همراه هستند.  

 

 

 

آیا باید هر تب کودک را کاهش داد؟

تب علامت مبارزه بدن با میکروب هاست و بسته به میزان مدت و زمان بروز و نیز سن کودک، نشانگر مشکلاتی خاص است. تب ممکن است تنها نشانه یک بیماری جدی در نوزاد باشد. اگر کودک شما مبتلا به تب شد با توجه به سن او می توانید این اقدامات را برای وی انجام دهید:اگر کودک بین سه ماه تا سه ساله است، در صورت تب خفیف تا ۸/۳۷ نیاز به دارو ندارد و فقط مرتب درجه حرارت وی را اندازه بگیرید. در صورتی که کودک همراه با تب بی قراری داشت یا درجه حرارت بدن بیشتر از ۸/۳۷ شد، باید داروی ضدتب را شروع کنید.اگر سن کودک کمتر از سه ماه است و تب بالای ٣٨ درجه دارد هیچ دارویی به کودک خود ندهید و او را سریعا نزد پزشک ببرید. تب ممکن است نشانه عفونت خطرناک و جدی باشد.

 

 

 

چه داروهایی برای کاهش تب باید به کودک داد؟

به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک به کودک کمتر از دو ماه خود دارو ندهید. اما در مورد کودکان بزرگ تر از دو ماه. رایج ترین داروی ضد درد و ضدتب استامینوفن است که یک راه ساده شده تجویز آن این است که اگر از قطره چکان استفاده می کنید باید دو برابر وزن کودک خود هر چهار تا شش ساعت به او قطره بدهید. مثلا برای کودک شش کیلویی، ۱۲ قطره. داروی ضدتب دیگری که برای کودکان بالاتر از شش ماه استفاده می شود، ایبوپروفن است. برای مقدار مصرف این دارو با پزشک مشورت کنیددر هنگام مصرف داروها به این نکات توجه کنیدبیشتر از پنج دز در روز به کودک دارو ندهیدهرگز از آسپرین برای پایین آوردن تب فرزندتان استفاده نکنید. استفاده از این دارو در برخی عفونت های ویروسی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

 

 

 

چه کارهای دیگری برای کاهش تب کودک می توان انجام داد؟

در هنگام تب، مایعات بیشتری به کودک خود بدهید تا از کم آبی بدن او جلوگیری شود. آب، سوپ و آب میوه (در سن های بالاتر) مناسب هستند.اگر کودک به اندازه کافی مایعات می خورد او را مجبور به خوردن غذا نکنید.مطمئن شوید که کودک خواب و استراحت کافی دارد.درجه حرارت اتاق را نه خیلی زیاد و نه خیلی کم نگه دارید. لباس کودک نیز نباید خیلی گرم باشد.اگر کودک تان به همراه تب، لرز داشت، روی او پتو بکشید ولی پس از توقف لرز پتو را بردارید.برای خنک نگه داشتن بدن کودک هرگز از آب یخ یا الکل استفاده نکنید. می توانید پاها یا شکم کودک خود را با حوله خیس هم دمای اتاق خنک کنید.

 

 

گردآوری: مجله ی اینترنتی جوانی ها

مطالب بیشتر از سایت ما

دانستنی هایی درباره ی مشکلات تیروئیدی کم کاری تیروئید

پوشیدن کفش پاشنه بلند چه عاقبتی دارد؟ تأثیرات کفش پاشنه بلند

از دلایل عرق سوز شدن پوست در تابستان جلوگیری از عرق‌سوز شدن

راز و رمز شاداب ماندن پوست پوست

روش هایی که موهایتان را دچار اسیب میکند اتوی مو

راهکارهایی جهت مبارزه با نازک شدن موها ریزش مو

آشنایی کامل با خواص شنبلیله شنبلیله

مزاج‌های گرم و خشک در ماه رمضان چگونه رفتار کنند مزاج

بادمجان و خاصیت درمانی آن سنگ کلیه

دانستنی های پزشکی درمورد سرگیجه دچار سرگیجه شدن