کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان اسید چرب

مولتی ویتامینرال,غذا و دارو,کنسرو,وزن,چاقی,روی,سرطان,پوکی استخوان,گوجه فرنگی,بیماری,کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان ,اسید چرب,روغن,چربی,کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان,پزشکی,فشار خون,کمبود ید,کودکان,نوزادان,کودک,مغذی,پنیر,بهداشت,دیابت,زنان,نمک,زنان باردار,قند,روغن پالم,ویتامین D و A,آرد,موفقیت,غذا,رب,اضافه وزن,تغذیه

کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان اسید چرب

ظرف چند سال گذشته میزان واردات روغن پالم به دلیل ارزان بودن قیمت آن افزایش پیدا کرده بود و سهم این روغن در روغن های خوراکی زیاد بود. از طرفی به خاطر وجود اسیدهای چرب اشباع بالا، سلامت مردم را به خطر می‌انداخت در همین راستا از طریق شورای عالی سلامت و امنیت غذایی واردات روغن پالم کاهش پیدا کرد و میزان واردات آن در سال ۹۳ از ۷۰ به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و قرار بر این است که در سال جاری واردات آن به ۱۵ و در سال آینده به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

در کنار پیشگیری از این نوع بیماری ها، روند افزایشی اضافه وزن، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، فشار خون و پوکی استخوان در کشور مورد توجه جدی قرار داشت.

کمبود ید aligncenter wp-image-40107 size-full" title="مولتی ویتامینرال,غذا و دارو,کنسرو,وزن,چاقی,روی,سرطان,پوکی استخوان,گوجه فرنگی,بیماری,کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان ," src="http://javaniha.com/wp-content/uploads/2015/04/81348815-6013719.jpg" alt="مولتی ویتامینرال,غذا و دارو,کنسرو,وزن,چاقی,روی,سرطان,پوکی استخوان,گوجه فرنگی,بیماری,کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان ," width="350" height="238" srcset="http://www.javaniha.com/wp-content/uploads/2015/04/81348815-6013719-150x102.jpg 150w, http://www.javaniha.com/wp-content/uploads/2015/04/81348815-6013719-300x204.jpg 300w, http://www.javaniha.com/wp-content/uploads/2015/04/81348815-6013719.jpg 350w" sizes="(max-width: 350px) 100vw, 350px">

عوامل مهم خطر در بیماری ها، تغذیه و الگوی مصرف غذایی است، از اولویت های اساسی سال گذشته دفتر بهبود تغذیه، کاهش مصرف قند، نمک و چربی بود که در این ارتباط برنامه های بسیج گونه آموزشی شامل فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اجرا شد.

این برنامه به مدت ۴۵ روز در کشور اجرا شد و در همین زمینه با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و انجمن صنایع غذایی در میزان نمک موجود در برخی صنایع غذایی پرمصرف مانند پنیر،رب گوجه فرنگی و برخی کنسروها بازنگری و استاندارد لازم اجرا شد.

کاهش نمک موجود در نان از ۲٫۳ به ۱٫۸ درصد

در میزان نمک موجود در نان به کمک سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو بازنگری صورت گرفت و استاندارد نمک از ۲٫۳ به ۱٫۸ درصد در نان کاهش پیدا کرد و واحدهای نانوایی موظف به کاهش میزان نمک در نان شدند.

به این دلیل که نان قوت غالب و غذای اصلی مردم است بر روی آن متمرکز شدیم و اگر این روند اصلاح نمی شد، مقدار قابل توجهی نمک در بدن مردم وجود داشت که برای سلامتی زیان آور است.

استاندارد روغن به لحاظ میزان اسید چرب ترانس و اسید چرب اشباع بازنگری شد.

از طریق کارگروه تخصصی تغذیه و امنیت غذایی که زیر مجموعه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است توانستیم مصوبه شورای عالی سلامت برای کاهش اسید چرب ترانس به کمتر از ۲ درصد و کاهش اسید چرب اشباع را بگیریم.

کاهش واردات روغن پالم به کشور

ظرف چند سال گذشته میزان واردات روغن پالم به دلیل ارزان بودن قیمت آن افزایش پیدا کرده بود و سهم این روغن در روغن های خوراکی زیاد بود. از طرفی به خاطر وجود اسیدهای چرب اشباع بالا، سلامت مردم را به خطر می‌انداخت در همین راستا از طریق شورای عالی سلامت و امنیت غذایی واردات روغن پالم کاهش پیدا کرد و میزان واردات آن در سال ۹۳ از ۷۰ به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و قرار بر این است که در سال جاری واردات آن به ۱۵ و در سال آینده به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

بر اساس نتایج بررسی های ملی انجام شده، پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغدی ها به ویژه کمبود ویتامین D مورد توجه قرار گرفت در همین زمینه مکمل یاری گروه های سنی با ویتامین D را آغاز کردیم و دختران دبیرستانی تحت پوشش برنامه مکمل یاری ویتامین D قرار گرفتند. این طرح در ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام شد و در سال جاری نیز این برنامه برای کلیه دانشگاه های علوم پزشکی و برای دانش آموزان دختر و پسر در نظر گرفته شده است.

غنی سازی آرد با همکاری انستیتو تغذیه

علاوه بر مکمل یاری ویتامین D، توانستیم غنی سازی آرد با این ویتامین را به صورت آزمایشی با کمک انستیتو تغذیه انجام دهیم چون یکی از مهمترین اقدامات در جهت برطرف کردن کمبود این ویتامین، اضافه کردن آن به آرد است.

مطالعات پایلوت در این خصوص انجام و نان غنی شده با این ویتامین تولید شد که با توجه به انجام مطالعات اثربخشی آن ،فاز اول این برنامه در سال ۹۴ اجرا می شود.

پروژه مکمل یاری «روی» را برای کوکان زیر ۲ سال را به صورت آزمایشی در یک دانشگاه آغاز کردیم و امیدواریم با توجه به نتایج آن، در سال ۹۴، پروتکل مکمل یاری «روی» برای این کودکان داشته باشیم.

در صورت موفقیت در اجرای این طرح، دستورالعمل این برنامه را برای سازمان بهداشت جهانی می‌فرستیم تا در این زمینه الگوی دیگر کشورها قرار گیرد.

در سال ۹۳ با همکاری وزارت آموزش و پرورش لیست اقلام مجاز و غیر مجاز برای بوفه مدارس با نگاه بر NCD و تأکید بر کاهش مصرف قند، نمک و چربی بازنگری شد و در قالب تفاهمنامه مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد.

چاپ کتاب تغذیه در سنین کودکی

با توجه به مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که میزان ید ادرار در زنان باردار کمتر از مقدار مناسب است و کمیته کشوری پیشگیری از کمبود ید و رسیدگی به مشکلات نمک های خوراکی و نمک های ید دار تشکیل شد که یکی از دستاوردهای این کمیته، دستورالعمل و بخشنامه برنامه مکمل یاری ید برای زنان باردار بود که طی آن زنان باردار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکروگرم ید دریافت می کنند و قرار شد مولتی ویتامینیرالی که زنان باردار دریافت می کنند حتما حاوی ید باشد.

با هماهنگی سازمان غذا و دارو مقرر شد که تولید مکمل اسید فولیک همراه با ۱۵۰ میکروگرم ید در کشور انجام شود تا مشکل کمبود ید در مادران و همچنین هایپو تیروئیدی مادرزادی را در نوزادان که بخشی از آن به کمبود ید بر می گردد را کنترل کنیم همچنین طبق درخواست دفتر بهبود تغذیه قرار است که همه مولتی ویتامینرال هایی در کشور تولید می شود حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید باشند.

در بحث تغذیه نوزادان بخشنامه مصرف قطره ویتامین A و D که پیش تر نیز موجود بود و این قطره از ۱۵ روزگی به نوزاد داده می شد، بازنگری و قرار بر این شد که این قطره از روز سوم تا پنجم تولد به کودک داده شود و بخشنامه آن تهیه و به کل کشور ابلاغ شد.

راهنمای پیشگیری و مدیریت اضافه وزن و چاقی در کودکان سنین مدرسه با کمک انستیتو تغذیه به صورت آزمایشی در یک دانشگاه انجام شد که هدف از اجرای این طرح این است که در سال ۹۴ در سیستم بهداشتی، برنامه پیشگیری و مدیریت اضافه وزن و چاقی را اجرا کنیم.

کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان,بیماری,اضافه وزن,دیابت,سرطان,فشار خون,پوکی استخوان,زنان,کودکان,کمبود ید,تغذیه,غذا,قند,نمک,چربی,پنیر,رب,گوجه فرنگی,کنسرو,روغن,مغذی,روغن پالم,اسید چرب,ویتامین D و A,پزشکی,آرد,روی,موفقیت,کودک,زنان باردار,غذا و دارو,مولتی ویتامینرال,نوزادان,وزن,چاقی,بهداشتمولتی ویتامینرال,غذا و دارو,کنسرو,وزن,چاقی,روی,سرطان,پوکی استخوان,گوجه فرنگی,بیماری,کمبود ید در بین زنان و مکمل روی برای کودکان  ,

مطالب بیشتر از سایت ما

سرد مزاجان نخود بخورند ! نخود

پس از خوردن غذا نباید این کارها را انجام داد. دوش گرفتن

حرکتی فیزیکی که بیشترین صدمه را به گوش می‌رساند شفا آنلاین(سلامت)

قلبتان با این راهکارها مثل ساعت کار می کند! شفا آنلاین(سلامت)

مسمومیت ۹ نفر در اثر خوردن آبمیوه مسمومیت

راههای از بین بردن تیرگی دور چشم خیار و سیب زمینی

با جوراب هایتان وارد خانه نشوید! شفا آنلاین(سلامت)

بهترین ورزش برای مغز شفا آنلاین(سلامت)

در مورد پوست ناحیه زیر بغل این نکات را بدانید شفا آنلاین(سلامت)

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین داریم؟ شفا آنلاین(سلامت)