علت سوزش ادرار در بانوان چیست؟ سوزش ادرار در زنان

تکرر ادرار,علت سوزش ادرار در بانوان چیست؟ ,علل سوزش ادرار,ادرار,سوزش ادرار در زنان,علائم عفونت ادراری در زنان,بیماریهای زنان,درمان سوزش ادرار,عفونت ادراری,دلایل سوزش ادرار,سوزش ادرار,نشانه های عفونت مجراری ادراری,بهداشت بانوان

علت سوزش ادرار در بانوان چیست؟ سوزش ادرار در زنان

در بیماران مختلف، درمان‌های مختلفی مؤثر واقع می‌شود. حتی در یک خانم هم، یک نوع درمان ممکن است اثر کند، ولی بعد تأثیر خود را از دست بدهد.برای این بیماری، درمان قطعی وجود ندارد. روش‌های درمانی عبارتند از:داروهای خوراکی مختلف داروهایی که به داخل مثانه وارد می‌شوند کارهای مخصوص برای اتساع مثانه تغییر در رژیم غذایی: اولین قدم درمانی نوشیدن مکرر آب می‌باشد تغییر در ph ادرار با تجویز پزشک تمرینات ورزشی مخصوص مثانه تحریک الکتریکی رشته‌های عصب از راه پوست انجام مشاوره بیوفیدبک هیپنوتیزم یا آرام‌سازی توسط خود فرد جهت کمک به کنترل استرس، عصبانیت، اضطراب و گاهی، افسردگی همراه با اختلالات درد مزمن توصیه می‌شود.روش‌های جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها به عنوان آخرین راه‌حل و هنگامی که سایر روش‌های درمانی شکست خورده باشند.

سوزش ادرار در بانوان چیست؟ alignnone wp-image-48878 size-full" title="تکرر ادرار,علت سوزش ادرار در بانوان چیست؟ ,علل سوزش ادرار,ادرار,سوزش ادرار در زنان,علائم عفونت ادراری در زنان,بیماریهای زنان,درمان سوزش ادرار,عفونت ادراری,دلایل سوزش ادرار,سوزش ادرار," src="http://javaniha.com/wp-content/uploads/2015/05/1915.jpg" alt="تکرر ادرار,علت سوزش ادرار در بانوان چیست؟ ,علل سوزش ادرار,ادرار,سوزش ادرار در زنان,علائم عفونت ادراری در زنان,بیماریهای زنان,درمان سوزش ادرار,عفونت ادراری,دلایل سوزش ادرار,سوزش ادرار," width="450" height="675" srcset="http://www.javaniha.com/wp-content/uploads/2015/05/1915-100x150.jpg 100w, http://www.javaniha.com/wp-content/uploads/2015/05/1915-200x300.jpg 200w, http://www.javaniha.com/wp-content/uploads/2015/05/1915.jpg 450w" sizes="(max-width: 450px) 100vw, 450px">

 

علت سوزش ادرار در بانوان چیست؟

 

یکی از مشکلات ادراری شایع در خانم ها سوزش ادراری است. سوزش ادرار به خودی خود بیماری خاصی تلقی نمی شود، بلکه فقط یک علامت است و می تواند ناشی از بیماریهای مختلف باشد. وجود سوزش ادرار همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست. یکی از علل نادر ولی خطرناک سوزش ادرار، نوعی از سرطان مثانه است که در آن معمولا به همراه سوزش ادرار، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش می کند و یا اینکه خود بیمار به چشم خود، ادرار خونی را مشاهده می کند.

 

سوزش ادرار در خانمها اغلب همراه با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن می باشد. احساس فوریت در ادرار کردن بدین معنی است که فرد احساس می کند که مثانه وی پر شده و باید مثانه را خالی کند ولی مثل افراد طبیعی نمی تواند آنرا به تاخیر بیاندازد، بلکه باید فورا به دستشویی برود.بیشتر پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می کنند، در صورتیکه سوزش ادرار می تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است. سوزش ادرار در خانمهای جوان بیشتر است.

 

اگر درد در هنگام ادرار کردن در ابتدای آن اتفاق بیفتد، معمولا نشان دهنده وجود مشکل در مجرای ادراری است ولی اگر در انتهای ادرار کردن اتفاق بیفتد نشان دهنده وجود مشکل در مثانه است. اگر سوزش ادرار همراه با تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن و درد زیر دل باشد، معمولا نشاندهنده التهاب مثانه است.

 

خود التهاب مثانه ممکن است علل عفونی و غیر عفونی داشته باشد. اگر سوزش ادرار همراه با احساس ناراحتی و درد در قسمت خارجی دستگاه تناسلی باشد معمولا نشاندهنده وجود التهاب در واژن و یا لبهای فرج می باشد. یکی از علل سوزش ادرار و عفونت مثانه، مقاربت است که در آن خانم روز و یا روزهای بعد از مقاربت دچار سوزش ادرار می شود و این معمولا تکرار شونده است.خطرناکترین علت سوزش و تکرر ادرار، وجود نوع بدخیمی از سرطان مثانه است. بنابراین از کنار سوزش و تکرر ادرار نباید به آسانی عبور کرد.

 

خانمها به علل ریز مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند:

 

۱ مجرای ادرار کوتاه است
۲ اغلب تخلیه مثانه خود را به تاخیر می اندازند
۳ از وسایل جلوگیری کننده از حاملگی مثل دیافراگم استفاده می کنند
۴ از ژلهای اسپرم کش برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنند تجمع میکروبهای روده در اطراف مجرای ادرار می شود.
۵دسترسی میکروبهای روده ای بعلت مسیر کوتاه به دستگاه ادراری و سیستم ادراری خانمها راحت تر است.

 

یکی از علائمی که ما را هدایت می کند که علت سوزش ادرار عفونت ادراری است، وجود خون در ادرار است. در عفونت حاد مثانه ۲۰-۱۵ درصد خانمها مبتلا به درد در زیر ناحیه ناف می شوند. خانمهائی که یائسه شده و تحت هورمون درمانی نمی باشند، مستعد التهاب واژن و عفونت ادراری هستند. اگر سوزش ادرار همراه با ترشح از واژن باشد، نشاندهنده التهاب واژن است.

 

اگر خانمی دچار سوزش ادرار به همراه تب، بدی حال عمومی و درد عضلانی شود، نشاندهنده ابتلا احتمالی به تبخال تناسلی است که باید منتظر شود که در روزهای آینده تاولهای تبخال ظاهر شوند. اگر سوزش ادرار همراه با تب و لرز و درد پهلوها باشد، نشاندهنده عفونت حاد کلیه ها است و بیمار باید در بیمارستان بستری شود.اگر خانمی دچار سوزش ادرار، تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن شود و پس از خاتمه درمان ادرار قطره قطره خارج شود، و نیز هنگام مقاربت درد داشته باشد، نشاندهنده وجود احتمالی دیورتیکول مجرا است و نیازمند بررسی بیشتری خواهد بود.

 

باید حتما از خانم مبتلا به سوزش ادرار از نظر استفاده از داروها و مواد شوینده موضعی سئوال کرد. استفاده از دوش و اسپری های واژینال می تواند سبب سوزش ادرار شود. گاها بعضی از خانمها ماهها و سالها است که از سوزش ادرار رنج می برند، این خانمها نیازمند بررس بیشتری هستند، یک از علل سوزش ادرار طولانی مدت وجود بیماری التهاب بافت بینابینی مثانه است. اینگونه خانمها با درمان مناسب به مقدار زیادی بهبود یافته و خوب می شوند.یکی از علل مهم عفونت دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری در خانمها، روابط زناشوئی نامتعارف می باشد، که گاها سبب عفونتهای خطیر می گردد. اینگونه عفونتها اگر لگن خانم را گرفتار سازد ممکن است سبب نازائی گردد. تشخیص و درمان زودرس دارای اهمیت زیادی است.

 

علایم شایع

 

درد و احساس فشار در بالای لگن احساس نیاز فوری به ادرار کردن به طور مکرر احساس سوزش و درد هنگام ادرار کردن احساس خالی نشدن کامل مثانه درد به هنگام مقاربت گاهی درد در مجرای تناسلی و راست‌روده ادرار بودارخون در ادراربعضی از بیماران علائم غیراختصاصی دیگری مثل سردرد، دردهای عضلانی اسکلتی و علائم گوارشی از خود نشان می‌دهند.علائم بالا در زنان، هنگام دوره قاعدگی دردناک‌تر می‌شود.

 

علل

 

تحقیقات این طور نشان می‌دهند که این بیماری در واقع یک نوع نشانگان التهاب مثانه است که احتمالاً توسط عفونت باکتریایی، خودایمنی (پاسخ ایمن به اجزای خودی بدن) یا موارد آزارنده ایجاد می‌شود.تحریک مثانه و قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس (رادیوتراپی ناحیه لگن) نیز از علل احتمالی این بیماری می‌باشند.

 

عوامل خطر

 

سابقه حساسیت یا آلرژی به داروها، غذاها، یا سایر مواد، تب یونجه یا آسمآرتریت روماتویید سابقه درآوردن رحم

 

تشخیص

 

بررسی اولیه تشخیصی عبارتند از: آزمایش ادرار (که معمولا طبیعی است) و معاینه لگن.برای تشخیص این بیماری، باید بیماری‌هایی که علایمی شبیه این بیماری را دارند (مثل عفونت مثانه، مشکلات کلیوی، عفونت‌های مجرای تناسلی، آندومتریوز و بیماری‌های آمیزشی) از نظر پزشک رد شونداگر سایر بررسی‌ها منفی باشند، اغلب، انجام سیستوسکوپی توصیه می‌شود. در این روش از یک وسیله باریک که سر آن منبع نورانی قرار دارد، برای دیدن داخل مثانه استفاده می‌شود. همراه با انجام آن نمونه‌برداری نیز انجام می‌گیرد تا احیاناً اگر سرطان وجود داشته باشد مشخص شود. یک مزیت دیگر سیستوسکوپی این است که با انجام آن، غالبا علایم تخفیف می‌یابند، زیرا در سیستوسکپی، مثانه با آب پر و متسع می‌شود و ظرفیت آن افزایش می‌یابد.

 

درمان

 

در بیماران مختلف، درمان‌های مختلفی مؤثر واقع می‌شود. حتی در یک خانم هم، یک نوع درمان ممکن است اثر کند، ولی بعد تأثیر خود را از دست بدهد.برای این بیماری، درمان قطعی وجود ندارد. روش‌های درمانی عبارتند از:داروهای خوراکی مختلف داروهایی که به داخل مثانه وارد می‌شوند کارهای مخصوص برای اتساع مثانه تغییر در رژیم غذایی: اولین قدم درمانی نوشیدن مکرر آب می‌باشد تغییر در ph ادرار با تجویز پزشک تمرینات ورزشی مخصوص مثانه تحریک الکتریکی رشته‌های عصب از راه پوست انجام مشاوره بیوفیدبک هیپنوتیزم یا آرام‌سازی توسط خود فرد جهت کمک به کنترل استرس، عصبانیت، اضطراب و گاهی، افسردگی همراه با اختلالات درد مزمن توصیه می‌شود.روش‌های جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها به عنوان آخرین راه‌حل و هنگامی که سایر روش‌های درمانی شکست خورده باشند.

 

داروها

 

– آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی و داروهای ضدافسردگی همگی موفقیت محدودی در کاهش علایم دارند.– داروی پنتوزان پلی سولفات سدیم در تخفیف علایم بعضی از خانم‌ها مؤثر بوده است.داروها باید حتما توسط پزشک متخصص تجویز شوند.

 

جلوگیری

 

افزایش مصرف مایعات، حداقل روزی یک و نیم لیتر آب ( ۶ لیوان)در بعضی از بیماران مصرف بعضی از غذاها منجر به ایجاد علائم سیستیت می‌شود مانند: گوجه فرنگی،‌ شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مرکبات،‌ شکلات، کافئین و الکل … که البته از نظر علمی کاملاً اثبات نشده است.مصرف رژیم غذایی ساده بدون ادویه، در بعضی از بیماران مؤثر است.استعمال دخانیات در بعضی از بیماران باعث تشدید علائم می‌شود.ورزش و آموزش نگهداری ادرار (تمرین مثانه) از جمله کارهایی هستند که در پیشگیری از بروز علائم سیستیت کمک کننده‌اند.

 

 

گردآوری:

 

مطالب مرتبط:

مشکلات استفاده از دستمال کاغذی برای خانم ها !

نکته هایی برای کاهش درد دوران قاعدگی

کیست تخمدان چیست + علائم

مطالب بیشتر از سایت ما

راه های شناخت تنبل شدن تخمدان کم‌ کاری تخمدان

چند روش خانگی برای افزایش رشد مو مو مشکی

مراقبت و زیبایی پوست در ۴۰ سالگی سلامت و زیبایی پوست

روشهای خانگی تقویت موهای سر تقویت موها

روش اصولی و صحیح خشک کردن مو تقویت مو

آشنایی کامل با خواص بالنگ خواص بالنگ

آشنایی کامل با خواص لیمو عمانی خواص میوه ها

آشنایی کامل با خواص خاویار خاویار

سرطان سینه در بانوان چه علائمی دارد؟ پیشگیری از سرطان سینه

ماسک و خواص هندوانه برای پوست خواص هندوانه برای پوست